Print
 
 

Nieuwsberichten

Universiteiten klaar voor matchingsactiviteiten

Alle universiteiten hebben zich voorbereid om de talenten van studenten te matchen met de eisen van de opleiding. Vandaag presenteren de universiteiten hun matchingsactiviteiten aan elkaar tijdens een seminar op de Universiteit van Utrecht. Het vervroegen van de aanmelddeadline naar 1 mei in combinatie met de verplichte matchingsactiviteiten zorgt ervoor dat studenten zich in een vroeg stadium bewust worden van hun studiekeuze. Na de aanmelding heeft de aankomend student recht op een matchingsactiviteit. Studiekiezers krijgen op die manier inzicht of de verwachting over de opleiding ‘matcht’ met de werkelijkheid.

 

 

Aankomende studenten moeten zich voor 1 mei aanmelden voor een studie in het hoger onderwijs. Na de aanmelding volgt een matchingsactiviteit om iedere student op de juiste plek te krijgen en op die manier de uitval te verminderen. De uitval in het eerste jaar van de opleiding is te hoog: 25% van de studenten gaat na zijn eerste jaar niet door met de opleiding van zijn keuze. Een verkeerde studiekeuze is vervelend voor de student én voor de universiteit. Uit een onderzoek van ResearchNed (2010) blijkt dat studenten die zich voor 1 mei aanmelden 65% doorstroomt naar het tweede studiejaar, 25% na 1 jaar wisselt van studie en 10% uitvalt. Van de studenten die zich in augustus aanmelden stroomt 50% door naar het tweede studiejaar, 27% wisselt van opleiding en 23% valt uit. De verklaring voor dit verschil in uitval is dat studenten die zich zo laat nog voor de studie aanmelden vaak niet goed over hun keuze hebben nagedacht. Om dit te voorkomen nemen alle universiteiten de tijd om tussen 1 mei en 1 september matchingsactiviteiten te organiseren.

 

De vorm van matchingsactiviteiten verschilt per opleiding: sommige universiteiten kiezen ervoor om iedereen die zich heeft aangemeld te betrekken bij alle matchingsactiviteiten, terwijl andere universiteiten na de eerste ronde alleen verdergaan met studenten die een risicoprofiel (bijvoorbeeld meer kans op uitval) hebben. Voorbeelden van matchingsactiviteiten zijn onlinevragenlijsten, individuele gesprekken, groepsopdrachten, een meet & greet met een ouderejaarsstudent, proefstuderen en/of een assessment.  

Vandaag delen de universiteiten hun best practices met elkaar tijdens een matchingscongres op de Universiteit van Utrecht: www.vsnu.nl/matching.

 

Iedere universiteit heeft bovendien een poster gemaakt met een handig overzicht van het studiekeuzeproces.