Print
 
 

Fantastische sfeer en scala aan onderwijsinnovaties op het VSNU Onderwijsfestival



Op 13 oktober vond het VSNU Onderwijsfestival plaats in de Rijtuigenloods in Amersfoort met meer dan 400 enthousiaste deelnemers, 26 workshops, 3 debatten, maar liefst 3 keynote speakers en een fantastische sfeer. De dag begon met een vol openingsprogramma, waar voorzitter van de VSNU Karl Dittrich, minister van Onderwijs Jet Bussemaker en docent van het jaar van de VU dr. Meindert Flikkema de aftrap verzorgden met respectievelijk een welkomstwoord en indrukwekkende speeches.  

 

 


Passie voor onderwijs tijdens de opening
In zijn welkomstwoord benadrukte Karl Dittrich dat het een feestelijke dag is, vooral voor de mensen die met de voeten in de klei staan en samen elke dag de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Het Onderwijsfestival biedt de kans om te leren van elkaar en van collega’s uit het hele land.

Vervolgens was het podium aan minister van Onderwijs Jet Bussemaker. In haar keynote benoemde ze drie thema’s waar nog ruimte is voor verbetering en waar de universiteiten, samen met OCW aan kunnen werken: bildung, toegankelijkheid en onderwijskwaliteit.

Na de speech van de minister is het podium aan docent van het jaar van de VU, dr. Meindert Flikkema. Flikkema houdt een vlammend betoog voor het belang van onderwijs en de rol van de docent hierin. Leraren moeten geduldig zijn, hun leerlingen motiveren en geloven in groei in plaats van beperkingen in iedere fase van de keten. Studenten moeten de regie krijgen over hun onderwijs, waarbij ze wel verantwoording afleggen over wat ze doen. Het gaat hierbij niet alleen om leerdoelen binnen een curriculum maar vooral om passie bij docenten, want dat vormt studenten!



Tijd voor onderwijsvernieuwing op de innovatiemarkt
Op het Onderwijsfestival werd niet enkel gesproken over onderwijsvernieuwing, maar deze werd ook tastbaar op de innovatiemarkt. Veel universiteiten waren op de markt aanwezig. Wageningen Universiteit was vertegenwoordigd met een complete filmstudio waarmee instructiefilmpjes voor lab practica worden opgenomen. De Technische Universiteit Eindhoven presenteerde hoe er hard gewerkt wordt aan blended learning: het slim combineren van offline en online onderwijsmethoden. Medewerkers van het EDLAB van Maastricht University vertelden daarnaast hoe onderwijsinnovaties gestimuleerd worden.




Een blik op de toekomst tijdens de afsluiting van het Onderwijsfestival
Na afloop van alle debatten en workshops werd er plenair afgesloten. Prof. dr. Martin Paul, voorzitter van het college van bestuur van Maastricht University en Jarmo Berkhout voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) reflecteerden op de dag.

 


Vervolgens was het de beurt aan Prof. dr. Maurice Crul om met zijn lezing over diversiteit en toegankelijkheid in het hoger onderwijs het Onderwijsfestival af te sluiten. Gedurende de dag was diversiteit, inclusie en toegankelijkheid al een terugkerend thema in de workshops en debatten geweest en de lezing van Prof. dr. Crul sloot hier uitstekend bij aan. Aan de hand van publieksvragen nodigde hij de zaal uit om mee te denken met vragen over diversiteit. Hoe goed scoort Nederland ten opzichte van andere landen als het gaat om de toegang van niet westerse allochtone studenten tot het hoger onderwijs? Nederland blijkt hierbij in de middenmoot te scoren, samen met België. Ruimte voor verbetering dus. Wilt u uw kennis testen en meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan de presentatie van Professor Crul met alle vragen op de VSNU website. Verder lezen over het Onderwijsfestival? Bekijk dan het artikel van Science Guide ‘Tijd voor diversiteit’ en het artikel van Ad Valvas ‘Universiteiten willen meer allochtonen’.